Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 20. april 2017

Tulipaner og vindmøller - vores påskeferie i Holland


Vi har været på busrejse til Holland i påskeferien - sådan en rigtig turrejse med indlagte udflugter, 4-stjernet hotel og lækker mad.

Et af højdepunkterne var selvfølgelig besøget i blomsterparken

Det er en 32 hektar stor blomsterpark, virkelig flot anlagt med søer, små kanaler, blomstrende træer og rhododendron (kun begyndende blomstring nu) og i tusindvis af tulipaner, narcisser, hyacinter, anemoner og alt derimellem.

Den dag vi besøgte parken var der solskin det meste af tiden og selvom der var mange mennesker så var det ikke noget problem. Aldrig har jeg oplevet noget så skønt - det er svært at beskrive i ord for der blev godt nok sukket og "åh-et" rigtig mange gange.

Tag med på tur rundt i parken:   (mange billeder...)


Dette store blandede bed møder os før indgangen - varsel om hvad der er i vente


Dette er så velkomstbedet, når man er sluppet gennem indgangen.




Anemoner garneret med hvid-grønne tulipaner - åhhh...



Denne hyacintflod er vist ret berømt. Den mørkegule strimme langs perlehyacinterne er botaniske tulipaner.
Se billedet nedenunder:


Der var ogs Helleborus - her "Double Ellen"


Heuchera i alle farver




Isbod - selvfølgelig i de hollandske Orange farver

Narcis "Tahiti"


Narcis "Sophie Girl"

Narcis "Unique" - min nye yndlings.

Indimellem alle de "rene" bede var der også blandede bede i afstemte farver eller en hel kulørbombe - meget lækkert.


Et stort bed med orange kejserkroner

Træerne var sprunget ud og tiltrak sig også stor opmærksomhed.







I yderkanten af parken var der kig ud over kanalen og de omgivende marker.

... med hyacinter...




Hvem kan være trist når man ser sådan et bed.






"Flaming Purissima"
 

Kinderdijk
Vi var også på udflugt til Kinderdijk, som er 19 gamle vindmøller fra ca. 1740. Møllerne blev brugt til at afvande området og flere af dem bruges som beboelse i dag.
Stedet er på Unescos Verdensarvliste og bestemt et besøg værd.









Giethorn, Hollands Venedig

En smuk by hvor den gamle bydel er en kanalby og al færdsel foregår i både eller til fods. Vi fik en times sejllads rundt i Giethorn og så de smukke stråtækte huse med have lige ned til kanalerne. Meget fint sted - som selvfølgelig er overrendt at turisterne i sommerperioden.






Amsterdam

Til slut lige et par få billeder fra Amsterdam. Her var vi på kanalrundfart en times tid og havde så 3 timer på egen hånd - blot en appetitvækker, for her er vi da vist nødt til at komme tilbage til :)








Efter sådan en tur bruger man lige nogle dage på at fordøje og komme tilbage til dagligdagen, men hvor er det skønt at komme ud og blive luftet og få nye impulser.


16 kommentarer:

  1. Så kan jeg bedre forstå, du har været så stille i påsken :) sikken en tur I har været på, det har været noget af en oplevelse. Tak fordi vi også måtte komme med, så vi kunne se alle de fine farvestrålende billeder.
    Knus

    SvarSlet
  2. Så deilig å få være med på denne reisen. Skjønne blomsterbed!

    SvarSlet
  3. Hej Ulla
    Sikke en fantastisk rejse at komme på denne grå og triste torsdag ;). Det er næsten alt for overvældende med alle de skønne løgblomster, så det må være helt fantastisk at opleve det live.
    Tak for turen ;)

    SvarSlet
  4. Nøjjj hvor dejligt, sikke et forårs boost man får af alle de smukke forårsblomster - især bedet med de lysende Flaming Purissima var svært at komme væk fra. Tak for turen.

    SvarSlet
  5. Hej Ulla.
    Hold da helt op, hvor er det nogle flotte billeder, du har taget i Holland. Så flotte forårsblomster i parken og et lille kig på de andre steder, I har været. Også et fint billede af garnbutikken i Amsterdam.
    Kærlig hilsen Lis

    SvarSlet
  6. Hej Ulla

    Holland byder bare på rigtig meget! Keukenhof er da helt overvældende!

    Tak for turen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  7. Tak for de (mange) billeder, jeg har set dem (mange) gange. Sikke en forårs indsprøjtning, det må have været helt fantastisk. Keukenhof står højt på min ønskeliste, jeg er specielt begejstret for de blandet bede, overvejer virkelig om jeg har et sted hvor jeg kan lave noget ligende. Mange tak for inspiration.

    SvarSlet
  8. Hej Ulla. Hold da op nogle flotte motiver. Det må have været en stor oplevelse. Jeg synes også billederne er en stor inspiration og sætter nogle drømme igang. Tænk hvis man kunne have mange forårsløg i sin have. Det er altså bare så flot. Jeg blev også glad for at se billedet med de forskellige heucheraer, dem kan jeg så godt lide og har faktisk sået nogle i efteråret, som er blevet til fine planter. De er nemlig så fine om vinteren også og giver lidt farve i bedene.

    SvarSlet
  9. Wauw, for et farvestrålende og energigivende forårsboost, du her disker op med - så skønt :)
    Jeg er helt betaget af sammensætningen anemoner og grøn/hvide tulipaner - det må noteres ned, så jeg husker det til efteråret, hvor der skal sættes løg - omend nok i noget mindre skala ;)
    Hvor må det bare have været en skøn tur. Tak for de dejlige billeder, og fordi vi kom med - får helt lyst til Amsterdam igen - det er en virkelig dejlig by :)
    Knus Linda

    SvarSlet
  10. Fantastiske billeder, det er det rene guf, sikke en farverigdom, jeg bliver helt glad. Waouu så LÆKKERT altså:-P
    Tak for turen-og ha en skøn weekend
    Knus Anette

    SvarSlet
  11. Tusind tak for jeres søde kommentarer og begejstring - jeg tror at min mission med at dele min egen begejstring lykkedes :) Selv fandt jeg også stor inspiration i de forskellige bede og sammensætninger, så jeg vil unde jer alle en tur til Keukenhof en gang.

    SvarSlet
  12. Jeg fik helt hjertebanken af al den Keukenhof, der er bare så smukt og helt forrygende. Både hvad angår antallet af tulipaner og japanere!! Aldrig i mit liv har jeg set så mange selfiestænger!! Men når det er sagt, så er det bare med at lappe alle de skønne forårblomster i sig, og skønt at I kunne opleve det hele i solskin. Jeg håber bestemt at komme tilbage dertil en anden gang. Amsterdam er også bare noget helt for sig selv, der skal I også bare tilbage til. En meget charmerende by. Tak fordi vi måtte komme med på jeres tur. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Keukenhof var et kæmpehit hos os, man skal vist være et stenmenneske for ikke at smelte over alle de smukke blomster. Sig mig, har du også lige været der? Eller var det et tidligere år? Ja, Amsterdam skal genbesøges og næste gang med en 4-5 dage, så vi kan nå at se det hele, eller noget mere. Jeg drømmer om at bo helt centralt, eller evt. at bo ude i Haarlem, som også skulle være dejligt.

      Slet
  13. Så fantastiskt, vill tillbaka till Keukenhof och Amsterdam, en underbar stad med så mycket att se och uppleva. Förstår att det var en underbar resa.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.