Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 10. maj 2012

Lyserødt i går, i dag tager vi purpur og orange

Vel er lyserødt og pink en af yndlingsfarverne her i haven, meeen... der er jo også andre dejlige farver, som kan tage pusten fra mig.

De mørke farver er skønne, jeg har desværre ikke så mange mørke stauder (endnu), men tulipanen Queen of Night må jeg lige vise igen. Den er ikke til at stå for - er netop sprunget ud og vil stå i lang tid endnu, hvis ikke blæst og regn gør livet surt for den.



Queen of Night er en af de helt driftssikre tulipaner, som kommer igen år efter år, så de er værd at investere i. Man kan dog godt supplere bestanden efter behov... jeg har endnu ikke så mange at jeg nænner at tage dem ind i buketter i større stil.

Sammen med Queen of Night står omme ved dammen de mørkløvede geranium Samobor, som matcher perfekt i farven. De er også netop sprunget ud.

Dem kan man nu også godt kalde driftssikre - de breder sig velvilligt, men er også nemme nok at fjerne igen.



En sidste mørk lille sag er denne kvan (Angelica gigas), som vi har dyrket fra frø. Gæt hvem vi fik frøene af....   jo, de kom i en pakke fra Claus Dalby sammen med en bog for ca. 1½ år siden.



Jeg er spændt på om den vokser i højden i år og måske sætter en blomst. Læg mærke til det flotte bladmønster - helt forrygende.

Nu til det orange indslag...   flere tulipaner - må jeg præsentere Orange Emperor:  Ved nærmere eftertanke og research er jeg nu sikker på at det ikke er Orange Emperor men i stedet for Princess Irene:


De har jo også lidt mørkt i sig...



Denne lille orange stedmoder med de mørke mønstre er en "overvintrer" fra sidste sommer, hvor vi såede dem i det tidlige forår og priklede ud og plantede en overvældende stor mængde af dem. Mange af dem er dukket op igen - så er det jo umagen værd.


Det har regnet en del her i dag, haven er vist glad nok for det - men vil gerne have solskin i morgen :)

24 kommentarer:

  1. Jeg har for første gang Queen of night i haven, og jeg glæder mig så meget :o) Mine er bare slet ikke så langt som dine endnu...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  2. Ja solskin i morgen, det vil vi meget gerne have. Jeg tror helt sikkert din Angelica Gigas kommer med blomst i år. Jeg havde en sidste år og tog masser af frø af den, desværre har de ikke spiret, det er jeg ærgerlig over. Jeg har så købt mig til et par stykker, både alm. kvan og gigas.
    Min dobbelte tulipaner kunne ikke lide regnen, det var ærgerligt, de bøjede sig mod jorden, endda lige nyudsprungne.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var ærgerligt at regnen ødelagde dine nyudsprungne tulipaner. De er ikke glade for heftig regn.

      Slet
  3. Hvor er de fantastiske de orange tulipaner... den må jeg altså huske til efteråret!! Kvanen er også rigtig flot, jeg har den grønne variant og venter også spændt på blomstring i år. (Den røde må jeg da kunne finde og presse ind et eller andet sted... ;o) Og så er det iøvrigt herligt med noget der er driftsikkert!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den grønne kvan er også fin, jeg har to eksemplarer, som forhåbentlig kommer i blomst i år. Du presser bare den røde ind et sted...

      Slet
  4. Sikke en fin lille storkenæb, og den matcher da Queen of Night helt perfekt :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er fuldt tilfreds med den sammenstilling :)

      Slet
  5. Jeg er imponeret! Over så fint dine blomster matcher hinanden! Smukke, smukke billeder!!

    SvarSlet
  6. Det ser drøngodt ud det hele. Sikke et flor.

    SvarSlet
  7. Hej Ulla Aij sikke et frodigt flor at tulipaner og hvor ser jeres have på nedenstående indlæg dog dejlig ud. Det er en skøn have I har. Det må være helt forrygende med alle de tulipaner. Jeg kan tænke mig, at I nyder haven rigtig meget lige nu? Jeg er imponeret over, at du kan huske navnene på tulipanerne, min evne til det, er ikke så stor. Selvom jeg har alle navnene i en mappe herinde, så kan jeg ikke rigtig hitte rede i hvilken, der er hvilken - det er lidt ærgeligt! Rigtig god fornøjelse i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro, vi nyder haven - vi har nu heller aldrig før haft så mange tulipaner, men det har da givet mig blod på tanden til endnu flere...Jeg får skrevet navnene ned i min plantebog og hvis der er mange i et bed, så tegner jeg en skitse - men det kan nu godt somme tider knibe med at gennemskue navnene alligevel.

      Slet
  8. Nå så forstår jeg det bedre.(tænkte hvad mener du.)
    Mærkeligt du ikke dukker op på min liste med indlæg.
    Hvor ser det godt ud.
    Glemte at vise min kvan.

    Kh Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak... Jeg tror ikke jeg er tilføjet på din blogroll...

      Slet
  9. MUMS :-D virkelig flot geranium, den passer godt til queen of night !
    Knus Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et ret godt match til fri kopiering... :)

      Knus

      Slet
  10. Wow, hvor ser det skønt ud det hele, Ulla, hold da op :-)
    Og så fik jeg da lige alletiders idé til min Orange Have. Der har jeg nemlig Samobor, og havde egentlig tænkt at jeg også ville have Queen of night... og Orange Emperor matcher jo de to med de mørke skygger forneden. Tak for det :-)
    Jeg har også ofte haft 'hjemmesåede' violer og stedmoder som er kommet igen året efter. Måske er det sundere planter når vi 'laver' dem selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne, tak for din søde kommentar. Jeg tror også at den orange tulipan er et godt match sammen med Samobor, hos mig står de ikke umiddelbart sammen.

      Men jeg har faktisk gået og tænkt på om jeg har fået skrevet forkert navn på denne og dermed bildt jer alle noget ind. En nærmere Google-undersøgelse tyder nemlig på at det snarere er en Princess Irene tulipan med det mørke i sig (jeg har begge typer), så nu vil jeg rette navnet på indlægget. Så der er Princess Irene, du skal lede efter...

      Slet
    2. Tak skal du have fordi du nævnte det. Jeg har rettet navnet på min liste :-)
      God weekend.

      Slet
  11. Her var det mange flotte tulipaner! Her hos meg har de ikke begynt å blomstre ennå. Vi har hatt en kald og våt vår, har også hatt snø- så ting lar vente på seg.... Men da har jeg i alle fall noe å glede meg til- et slikt blomsterflor som hos deg har jeg ikke, men om jeg invisterer litt hver høst så går det da rette vegen?! Queen of night står i alle fall på ønskelisten til neste år! Ønsker deg en god helg!
    Mvh Monica

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen, Monica :) Det bliver også snart forår og sommer hos jer, er jeg sikker på, men jeg har fulgt med forskellige norske blogs og kan godt se at jeres planter ikke er så langt fremme.

      Slet
  12. Queen of Night er en meget smuk tulipan. Jeg har den selv for første gang i år, og jeg er meget betaget af den.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.