Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 25. maj 2014

Den dejliste have på Samsø II


Vil I en tur med rundt i Høneballehaven?



Ja, det kommer vi jo næsten hver dag, når Lisbeth fortæller på bloggen om dagens oplevelser i sin have.

Meeeen..... nu var vi jo til blogtræf lørdag og det var virkelig en dejlig dag.

Vejret var perfekt til formålet:

  • Ingen vind, så vi blev ikke søsyge.
  • Solskin hele dagen, så vi kunne sidde udenfor pavillonen og nyde frokosten.

Det tager en timestid at sejle fra Hou til Samsø, og mens vi ventede på færgen i Hou var der mulighed for at se på motorcykler, der også skulle med.


Vi ankom planmæssigt, som vi plejer  (det kan man vist godt sige når det er 3. år i træk). Dejligt gensyn med Lisbeth og Bent og pænt goddag til Marie og hendes mand Søren.  Lene var jo også med, helt hjemmefra, så vi havde fået motioneret snakketøjet undervejs. Hyggeligt :)

"Nå, skal vi gå i gang" sagde Lisbeth - Ja da - så hæng på .... her kommer en hæsblæsende tur gennem Høneballehaven...    Ikke fordi det blev overstået på et split sekund, men fordi der nu kommer mange, mange  (og måske alt for mange, undskyld... ) billeder.

Men som nogle måske ved, så elsker jeg at fotografere smukke motiver i smukke haver, og her var rigeligt at tage af.

Enjoy...


Som altid begynder turen i Høneballehaven ved nordbedet:

Bent og Malcolm får straks øje på noget med fugle....
Men i nordbedet er der bl.a. disse skønne sammensætninger.


Jeg er mere koncentreret om de smukke rhododendron, som blomstrer i alverdens sarte pastel-farver.

Lisbeth.... det er bare så smukt, åh hvor dejligt.




Ingen nævnt, ingen glemt.... Lisbeth kunne navnene på opfordring, men jeg er en klaphat til at huske navne og derfor får I kun billeder.




Hov.... der er jo en RØD !!!


Rigtig fin - men der falder stikpiller til Lisbeth som har proklameret at hun ikke er så vild med RØD....

Vi har nu bevæget os fra den gamle have ind i den nye have og er på runde i skovhaven. Lyset faldt fint ind gennem træerne på de mange rhododenddron.







Der var også et væld af bregner, liljer i knop og stauder:







Græsser er der mange af i Høneballehaven og jeg udnævner i mit stille sind denne til at være den smukkeste:



Hver gang man er til blogtræf, så fyldes der nye gloser på. Et af dagens nye gloser var "prærielilje":



Flere af de smukke.... bemærk den brogetbladedede Rhodo...


Sidste år til blogtræf var clematis Mrs. Cholmondeley det store trækplaster.

I år var det Xerxes.

Sjældent har jeg set SÅ store blomster.     Nå, da - endnu én til ønskelisten.


En af Lisbeths store interesser er smukke/sjældne buske og træer, som hun af og til køber ind til haven. Det kan man også sagtens når haven er så stor som Høneballehaven. Vi beundrer i stor stil.


Sorbus Dodong


Solen skinnede  og der var så dejligt i skovhaven.

Tilføj billedtekst





Nogle rhododendron var afblomstret.



Andre havde slet ikke blomstret i år, men hvad gør det, når bladvæksten er så smuk som her....

Ja, jeg er også glad for rhododendron og labbede det hele i mig som fløde....


Påskeklokkerne i skovområdet var næsten afblomstret, men de var alligevel smukke i deres egen frodighed.



En "diskret" hosta :)

Masser af forskellige geranium





På det seneste har Lisbeth ofte vist "Yellow River".

Ja, den er smuk - hvordan får jeg plads i min have...






Azalea ved siden af det smukke spejlbassin, som Lisbeth vandt i HAVEFOLKETS fotokonkurrence om fugle.
Husker I hendes silkehaler?

Spejlbassinet er placeret foran pavillonen, som man også kan se fra mange vinkler i haven. Sådan en pavillon tilfører haven noget helt særligt.






Overalt i Høneballehaven er der smukke germanske iris.

Nogle er hjemtaget helt fra Spanien.




Husker I sidste år til blogtræffet i juli hvordan vi allesammen var ellevilde med den russiske mandstro?

Her lægger den an til blomstring igen i går - så jeg er sikker på at den er klar til blogtræffet 5. juli.

Euphorbia



Siddepladser overalt i haven og vanen tro fik vi kaffe og jordbærlagkage, uhm - det var lækkert.










Efter kaffen var det tid til endnu en haverunde. NU MED SPADEN.... Lisbeth delte gavmildt ud af sine planter, og vi fik en del med hjem. Mange tak for det :)



Malcolm viser Bent fuglehusets finesser.


Et sidste kig rundt i haven og så var der afgang mod fastlandet igen.




Nordbedet i hel figur





Lisbeth holder åben have/blogtræf igen den 5. juli hvor der helt sikkert vil være en større rosenhave at beundre. Hvis man lige snakker sammen og får sat lidt system i det med transporten med at køre sammen, så kan man faktisk komme til Samsø og retur for ca. 200 kr.




TAK FOR EN SKØN DAG TIL LISBETH OG BENT samt Marie, Søren og Lene.


23 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Sikke skønne billeder fra Lisbeths have! Dejligt indlæg. Jeg glæder mig til at opleve det selv til sommer.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar. Du kan roligt glæde dig, for der er masser at se på og det er virkeligt sjovt at møde andre havebloggere.

      Slet
  2. Hej Ulla
    Tak til dig og Malcolm for hyggeligt samvær på Samsø i går, og tak fordi du har sammensat denne fine billedkavalkade fra den smukke høneballehave. Jeg fik ingen billeder taget,men sugede masser af indtryk til mig. Søren noterede sig især to træer, som han mener vil pynte gevaldigt her i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de rosende ord og selvtak, det var hyggeligt at mødes med jer. Hvis ikke man skulle kunne finde et træ eller en busk hos Lisbeth, som man gerne selv ville have også, så forstår jeg det nu heller ikke. Hun har virkeligt meget forskelligt og smukt.

      Slet
  3. Nej hvor er det bare et godt indlæg, du laver god reklame for haven, tak for det Ulla og endnu en gang tak for besøget, vi hyggede os meget.
    Men også du fandt ud af, at man kan bare ikke lade være med at tage mange billeder i min have. Mon ikke alle har fulgt med til det sidste :) Det var spændende at se det hele gennem din linse, tak.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lidt... du ved hvordan jeg hygger mig med at lave sådanne indlæg. Ja, billeder var der mange af, men faktisk ikke ét for meget, men jeg var nødt til at udvælge blandt hele repertoiret. Så kan man jo snyde lidt med de der collager.... Knus retur.

      Slet
  4. Kære Ulla. Tusinde tak for den dejlige gennemgang. Skønne skønne billeder. Det kan overhovedet ikke blive for meget. Og jeg klaphat har slet ikke opdaget, at der blogtræf hos Lisbeth, men så kan jeg lære det. Det er den skøneste have og ville gerne gense den. Måske jeg er heldig en anden gang. Så godt du var med og tog alle de dejlige foto.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Vi vil sørme også gerne gense dig, der er blogtræf igen 5.7. I er altid velkomne.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ih, tak Lise Lotte - er glad for at du nød dem. Nu må du se om du kan komme den 5. juli i stedet for, men jeg tænkte da tilbage på blogtræffet for to år siden, hvor vi lærte hinanden at kende, så du skulle nu have været med i går.

      Slet
  5. Hej Ulla
    Tusind tak for turen til Samsø, sjovt at se Lisbeths skønne have gennem din linse ;)
    Jeg kan berolige dig med, at der ikke var et eneste billede for meget ;)

    SvarSlet
  6. Ja så smukke billeder af Høneballehaven. Faktisk er det dejligt, at der er mennesker på - så man kan se et størrelsesforhold til træerne feks. Du er så god til at tage billeder, og det er nogle smukke colllager du har lavet af de mange blomster fra Høneballehaven.
    Det er en smuk have Lisbeth og Bent har og de har fortjent ros for de mange sjældne buske og træer som også indgår i deres rhododendronhave. Der er hele tiden nyt at se på.
    Ros igen for smukke billeder! Tak for turen Ulla!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Bente - ja, det er en helt særlig have og det var sjovt at gennemgå billederne til dette indlæg bagefter. Jeg tænkte også tilbage på blogtræffet for to år siden hvor vi var så heldige at have jer som selskab. Tænker på dig, Bente !

      Slet
  7. Tak for turen i Lisbeths have :-)
    Det er sjovt at se en, på bloggen velkendt, have gennem en anden linse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man vinkler jo ikke ens og jeg synes det er så sjovt at lave sådanne fortællinger.

      Slet
  8. Jo tak -der er hul igennem :-)
    Jeg havde lige glemt mit "test-indlæg", men skulle lige vise en ny blogger lidt om systemet. Og så blev indlægget lige glemt :-)
    Skønne billeder du viser fra den smukke og spændende have. Hvor er der meget at se på.
    Vi har været i Flade igen i dag, og haft endnu en dag i godt og smukt selskab.
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. ha-ha - ja, jeg kunne godt regne ud at der var et eller andet finurligt ved det. Tak for de rosende ord, vi havde en skøn dag på Samsø. I var også heldige med vejret i Flade, mon der har været ligeså mange besøgende som sidste weekend?

      Slet
    2. Ja vejret var SKØNT i Flade. Der var vist knap så mange besøgende som i sidste weekend - og igår, men vi og de andre besøgende sugede til os af Heides snak og syrener. Det var rigtig spændende. Syrenerne stod virkelig smukt i haven og duften var berusende. Jeg tror der var mange nye syre-fans efter besøget i haven.
      Mange hilsner

      Slet
    3. Det er også inspirerende med syrenforedrag og der er jo til overflod i Tantens have - ja, duften må have været helt berusende.

      Slet
  9. Hej Ulla
    Tak for mange og skønne, skønne billeder fra Høneballehaven - hvor ville jeg ønske, jeg havde været med! Heldigvis får jeg set haven til sommer - det trøster jeg mig med og nyder de fine billeder der fra.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt at du nød dem, ærgerligt at du ikke var med, jeg ville rigtigt gerne have hilst på dig. Men glæd dig til sommer :)

      Slet
  10. Hej Ulla. Tak for et dejligt livligt fyldestgørende og billedrigt indlæg om blogtræf på Samsø. Jeg er rigtig glad for at jeg kunne se med her. Det er jo helt forrygende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kunne lide det. Så kan du tænke tilbage på sidste år da du besøgte haven.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.