Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 13. maj 2016

Rundtur i min maj-have


Så blev det endelig weekend og tid til en ordentlig og nærværende havevandring og ikke mindst tid og kæmpe lyst til at vise det hele frem på bloggen.

For hvor har jeg været fraværende og presset på andre fronter den seneste tid - den gamle historie om at arbejdet tager meget af ens fritid, samtidig med at der også skal være tid til andre relationer og hobbies - tja, så kom jeg altså til at nedprioritere bloggen.


Men jeg har savnet den og kontakten med jer.

Jeg elsker maj - den smukkeste måned i hele året, synes jeg i hvert fald lige nu (senere vil jeg sikkert sige det samme om august og oktober...)

Men nu ikke al den snak - Kom med rundt i haven - vi begynder i indkørslen hvor magnoliebusken forlængst er sprunget ud, og hvor man kan se de smukke paradisæbletræer i baggrunden på fælles arealet.





I det hvide og gule bed har der længe været total overdådighed af blomster - og de forskellige løgplanter har indtil nu afløst hinanden, det er jeg ret godt tilfreds med.





"Kenzo-kassen" er jo hvid i år - og det er altså også dejligt.
Der er den lifligste duft af både Thalia, pinseliljer og Bridal Crown.
Det mørke ahorn træ i baggrunden supplerer fint.

Min stjernemagnolie er uger bagefter hvad I andre har vist - dette billede er blot 3 dage gammelt.

For enden af det hvide bed står søjlekirsebærtræet, hvor der også gror en gammel clematis i ved navn "Francis Rives":



Vi har nu taget vejen langs huset og kommer ned i bagerste del af haven, hvor dammene og morgenmadsterrassen er og i modsatte hjørne er drivhuset  - altsammen i den nordlige del af vores have.









Et par store pæoner på morgenmadsterrassen - det ser lovende ud.

Her er også allium og bølgekronet storkenæb "Samobor", som netop er sprunget ud.





Sidste års tulipaner fra Kenzo-kassen blev plantet ud i bedet ved drivhuset og det er dem, jeg nyder udsigten til når jeg slænger mig i drivhuset.

I bliver vist nødt til at se lidt billeder:





Vi fortsætter rundt i haven:

Brogetbladet judaspenge, som jeg fik af fru
Høneballe, og som oprindeligt stammer fra
Elmbergs Eden - hvor ER jeg glad for den.
De første engelske Blue Bells
Så glad for at projektet er lykkedes med at hente
(kultiverede) eksemplarer hjem fra moderlandet.




























I det nye rhododendronbed fældede vi jo det gamle grantræ i efteråret og gravede det helt op.
I stedet plantede vi et meget fint træ, som nu har foldet sine blade ud:

Søjle blodbregnebøg "Red Obelisk"



Vi vender os om og kigger den anden vej, om i forhaven:



En af de nye syrener, som vi købte hos
Tante Grøn sidste år i maj, "Syrenprinsessen"




Rhododendron Furnivals Daughter er sørme sprunget ud - den plejer ikke at være blandt mine de tidligste, men det blev den i år. Af andre rhododendron i blomst er der faktisk kun Cunninghams White og Flava samt den helt tidlige Gartendirektor Glocker.


Min favorit rhododendron i min have

Så er vi tilbage til indkørslen - det var mange billeder, mon I kom hele vejen rundt.

RIGTIG GOD PINSE TIL JER ALLE



15 kommentarer:

  1. Tak for turen, næsten som at være der selv, når man har set haven nogle gange. Dejligt du fik lidt tid nu, så vi kan følge med i, hvad der sker. Gad vide om du har behandlet dine syrener bedre, der er ingen blomster i vores tre, som vi købte sidste år.
    Knus og god pinse
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er jo det gode ved at besøge hinanden, så kan man meget bedre visualisere det hele. Vi har ikke gjort noget særligt for vore nye syrener, i "Syrenprinsessen" er ser en del knopper, men i "Michel Buchner" er der kun en enkelt lille. Til gengæld kommer "Beauty og Moscow" med masser af blomster i år, den er nu 3 år gammel og sprang over sidste år. Tak i lige måde :)

      Slet
  2. øøøøøøjj hvor er der bare fint over det hele, tak for omvisningen

    SvarSlet
  3. Tak for turen. Hvor er der meget dejligt at kigge på lige nu både i haverne og i naturen. God Pinse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en skøn tid. I lige måde :)

      Slet
  4. Jeg var med hele turen, hvor er jeres have smuk. Hvordan i alverden får man sådan en stor flot løjtnantshjerte, nøøøj hvor er den flot. Min er et lille skravl i forhold til.
    Rigtig god pinse til jer begge.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :) Tja, løjtnantshjerten er jo ca 10 år gammel, måske er det bare det. Jeg har et eksemplar mere som er fra sidste år og det og også et bette skravl. Tak i lig måde.

      Slet
  5. Hej Ulla.Tusind tak for en skøn tur rundt i jeres dejlige have.Hvor ser der bare dejligt frodigt ud overalt.Utroligt hvad i har fået plads til.
    Men synes nu lige der mangler et billede af jeres nye terrasse?.
    Min Kenzo kasse er også opløst..........men nu har den jo også glædet os i et par år.
    Rigtig dejlig pinse til jer begge knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at have dig med :) der skal nok komme billeder fra den nye terrasse senere, lige nu ser den ret kedelig ud, men der er så meget andet at vise fra haven, en skøn tid. Også en dejlig pinse til jer to.

      Slet
  6. Tack för rundturen i din fina trädgård, det är mycket som blommar. Magnoliorna är så fina, är glad över att min första klarat sin första vinter. Är Blue Bells en hyacint? Den är fin.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika, tak skal du have. Dejligt at din magnolie klarede vinteren. Jeg vil næsten tro at Bluebells tilhører hyacint familien, men jeg ved det ikke. Tak i lige måde.

      Slet
  7. Kære Ulla
    Tak for turen i din fine have, mange herlige områder har du med flotte blomster, buske og træer. Dejligt med en rundvisning det giver indblik i en andens have og inspiration til noget nyt.
    God pinse til dig og din familie
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kunne lide turen - jeg er selv meget glad for haven på denne årstid.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Are you trying to make money from your visitors with popunder ads?
    If so, did you take a look at Clicksor?

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.