Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 6. september 2014

Nymans Gardens

VIRTUEL HAVEREJSE

Søndag eftermiddag


Mens vi drak kaffe i Borde Hill Garden snakkede vi om, hvor vi så skulle køre hen, når nu ikke Pashley Manor Garden var åben i dag.

Nymans Gardens ligger ikke ret langt herfra og den have ER faktisk også på vores liste, men er sat lidt i parantes, fordi vi jo ikke nå alle de haver vi vil.

Men nu kører vi videre til Nymans.

Nymans Gardens er også ejet af National Trust, så det er bare frem med medlemskortet og indenfor.

Først kommer vi igennem plantesalget og cafe-området, men vi skynder os ind i haven. Først dog lige et kig ud over vidderne, for Nymans Gardens ligger i Sussex High Weald som er et naturskønt område med bakker, skove og vidder.




En fantastisk MIXED BORDER - staudebede, der tager vejret fra os - er det første vi ser:










Vi skal igennem her.

Inde på den anden side åbenbarer der sig bede med sommerblomster - virkelig flot.



















For enden af sommerbedene kommer vi igennem endnu en port, her med en fin fontæne og så er vi fremme ved selve huset.

Vi ser det faktisk ikke til at begynde med - men Nymans huset er en ruin.





Store dele af huset brændte i 1947 og ruinerne står tilbage som ikoniske skulpturer, der kan ses fra store dele af haven.
Resten af huset er intakt og man kan også komme ind og se det, hvilket vi dog fravælger.



Inden for murerne til den indre have er der lavendel i rå mængder.




Den blå farve står virkelig fint til murenes farve.














Langs muren er der mange steder flotte valmuer,
som man naturligvis ikke må tage frø af.
At nogle føler sig fristet, vidner dette skilt om:





Der er så mange flotte træer i haven, at jeg sætter cameraet på overarbejde... Flere steder er der også et fint lille hegn, som f.eks. omkring det store træ.












Udsigt over High Weald nederst i haven og op mod huset - det er bare en smuk bygning i en smuk have.




Lækre blå hortensia





Tilbage hvor vi begyndte.
Et meget fint plantesalg, men for os er det "Se... og ikke røre" - ak, vi er jo ikke i egen bil.


Hvad mener I f.eks. om disse fine fuglehuse mm.?



Men klokken er også blevet mange og vi skal skynde os afsted mod Eastbourne, hvor vi skal besøge en sød dame, som jeg har kendt i 34 år.

Følg bare med - hun er utrolig gæstfri.



FAKTA
Nymans Gardens
Handcross, Near Haywards Heath, West Sussex RH17 6 EB
Læs selv mere på National Trusts hjemmeside om Nymans Gardens.

Du kan også genlæse nogle af HAVEFOLKETs artikler fra Nymans Gardens her og her.



Dette indlæg er en del af min virtuelle rejse rundt i Sydengland. Rejsen foregik i første halvdel af juli måned 2014 og har du ikke læst med fra starten 
af denne virtuelle rejse-beskrivelse, kan du klikke her, hvis du gerne vil følge med på hele turen.
Det ville glæde mig at have dig med :)

14 kommentarer:

  1. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget! Sikken et held I (undskyld VI) kom indenfor hos Nymanns. Hvor ser det skønt ud og samtidig også meget dramatisk med huset som er en ruin understreget af skyerne på himlen, og så igen blødgjort af den smukke have. Her er det hele, formklippede hække, kæmpe træer med historie og så de smukke bede. Man bliver bare ikke træt af at kigge på sådan en have, vel... :o)

    PS. Jeg havde godt nok svært ved at holde fingrene fra planteudsalget og ikke mindst fuglehusene, men du sagde jo at vi ikke måtte røre.... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nymanns har det hele, endda også en lille rosenhave, som jeg valgte ikke at vise noget fra, da de fleste var afblomstret.
      Planteudsalget var et af de flotteste vi så, ja - de lækre fuglehuse, de var ikke nemme at folde sammen i kufferterne.

      Slet
  2. Hej Ulla

    Jac det spontane kan ofte give de største uventede fornøjelser - tak for turen!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
  3. Dejlige billeder - Tak for turen. Nu ser vi frem til at møde den søde dame :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jah.... jeg tror ikke jeg vil bringe selve damen frem på bloggen, det har jeg ikke lige aftalt med hende...

      Slet
  4. Det var en lækker have!! - godt I valget at besøge haven alligevel - Ahhhh fik du ikke bare købt en lille bitte ting? ;-)
    fortsat god søndag
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. DET er jeg altså også glad for, Gro - jeg synes den er helt uovertruffen. Vi talte med en gartner, som fortalte at om foråret er den lige så seværdig, da den er fyldt med blomstrende magnolier og forårsløg.

      Slet
  5. Hej Ulla
    Hvor er det skønt at være blind passager til jeres oplevelser. Husk endelig Pashley Manor en anden god gang. Vi var der for 2 år siden på en søndag i sensommeren i det mest vidunderlige vejr. Til gengæld har vi ikke besøgt Nymans, og det skal der rettes op på kan jeg se. Glæder mig til fortsættelsen. Venlig hilsen Else

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har skam Pashley Manor skrevet på en ny to-do-liste, for jeg tror den har meget at byde på. Hyggeligt at have dig med på turen.

      Slet
  6. Endnu en dejlig have.... utroligt så mange de har, og alle deres Manor-huse, i ruin eller ej - sådan en pengeoverflod har der vist aldrig været i Danmark..... en skam at de slog os hjem da dansken i sin tid prøvede at kapre England hi hi. Jeg mener nu at man godt kan have lidt med i flybagagen..... da vi var på haverejse med Tiffanys, havde både vi og mange af vore medrejsende planter med i håndbagagen..... og Jørn fra Havetid havde både en jernfigur og flere temmelig store planter med.. og det gik helt fint :-) :-)
    Jeg synes nu godt at de kunne have tilbudt at vi kunne købe et brev valmuefrø i deres butik, jeg ved at der er flere af dine blogpassagerere der havde kløe i fingrene efter et par frø ( Ik' mig - aldrig ! desuden købte jeg frø fra Isabellas sidste år, og har taget en smule frø til næste år)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved godt at man kan pakke planter mm. i kuffert, men rent vægtmæssigt er vi allerede tæt på limit ved afrejsen hjemmefra...
      De der valmuer må vi lige have fat i frø af, de var meget fine, men vi må nok købe dem pænt og ordentligt.

      Slet
  7. Hej Ulla. Sikke en dejlig have hvor er det flot og velholdt. Jeg synes bare det må være ærgerligt, at noget af huset står som en ruin, jeg har det lidt svært med ruiner, da de rummer så meget historie, som er slut måske på tragisk vis og det kan jeg ikke så godt have med at gøre! Men dine billeder fortæller rigtig meget om alt det arbejde der er lagt i stedet og hvor velholdt haven er. Jeg synes altså de englændere kan noget vi ikke kan! Stilen er så storslået!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ruinen rummer selvfølgelig historie, og giver da haven en speciel effekt. Jeg kan godt lide at det er så "grafisk". Ja, der er masser af inspiration, de er gode til det med haven i England.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.