Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 13. oktober 2013

Roser .... for sidste gang i år



Roserne i haven har nu ikke tænkt sig at takke af endnu, men det bliver sidste gang i år at jeg viser billeder af roserne her på bloggen. - Nu skal man jo heller ikke overdrive :)

Så uden så megen tekst kommer der i lind strøm de bedste skud fra i dag. Der er flere der blomstrer, men ikke alle billeder blev gode nok.

Jeg synes, det har været en fantastisk rosensæson og det skyldes helt sikkert det dejlige sommervejr og flittige ture med vandkanden. Gødning har heller ikke manglet.

Rosen her til højre er Scepter'd Isle, som har haft sin anden sæson her i haven.


Benjamin Britten:


Austin-rosen "The Alnwick Rose" har haft en dejlig første sæson og klarer hækpynten i nogen tid endnu:





Til venstre er det Gertrude Jekyll og til højre Harlow Carr.

























Så....er der lige en anden darling, nemlig Queen of Sweden, som også er i fuldt flor stadigvæk. En af havens sundeste roser og med 8. sæson netop nu.


























Endnu en lyserød, duftende rose: Comte de Chambord.  Den er både i blomst og i forfald, men smuk stadigvæk.



Astrid Lindgren står med masser knopper, men det er nu ikke sikkert vi når at se alle blomsterne. En er sprunget ud:


Jeg er vild med lyserøde/pink roser, men elsker samtidig også de gule og abrikosfarvede roser.

Godt man ikke er nødt til at vælge...















Lady Emma Hamilton




Her er det Thomas Graham på de øverste billeder og Charlotte på de nederste.


Winchester Cathedral stod i en stor trækasse, men er her i sensommeren blevet flyttet ud i bedet og det kunne den godt lide!


Billederne her er taget for et par dage siden.

Hvide roser er svære at fotografere, synes jeg.



Til slut et par billeder af hvad der ellers fangede mit øje her i eftermiddag.

....  Storkonvallen i efterårsdragt

....  Penstemon Black Tower strutter stadig - det var den, jeg købte på plantemarkedet i Århus i september.

....  Fuglene har travlt ved foderpladsen og sidder også ofte i kirsebærlaurbærbusken ved siden af. Billederne er dog taget gennem ruden indefra.

...  I det gule bed står stadig den lysegule skabiose i fuld blomst og høstanemonerne (de hvide) er der også mange af endnu.











En rigtig dejlig weekend har det været, med gæster i går - og så er det jo dejligt at man stadig er selvforsynende med buketter fra haven:


27 kommentarer:

  1. Hej Ulla.Hold da helt op.....sikke en kavalkade af alle dine smukke roser.Du er bare god til det med roser.Et dejligt billed af fugletræffet på jeres fodrehus..Har skrevet en lille bemærkning i mit nye indlæg til dig.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord. Så er der så mange andre ting, jeg ikke er god til...

      Slet
  2. Det er et sand rosenflor du har i haven. Småfuglene ser også ud, som om de føler sig hjemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skovspurvene har virkelig taget foderhuset til sig - det er jo dejligt.

      Slet
  3. Hej Ulla
    Ja det er helt tydeligt, at du ikke har rådyr, der spiser rosenknopperne. Så mange kunne jeg også have, men til næste år skal det have en ende, så kommer der forhåbentlig vildthegn op. Skønne billeder fra jeres skønne have, frodigheden er i top. Jeg modtager gerne flere hvide anemoner til næste år, så de kan slås lidt om pladsen med alle de andre :) hvis I har rigeligt af dem.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. uf, du kan tro at jeg er glad for at jeg ikke har rådyr i nabolaget :) Jeg kan godt forstå at I sætter vildthegn op, selvom det sikkert er en stor udgift. Glæden ved roser er jo dog at se dem i blomst og ikke kun i knop. Vi skal forsøge at øge bestanden af de hvide anemoner til næste år :) Husk mig lige på det...

      Slet
  4. Hej Ulla
    Sikke et skønt overflødighedshorn af skønheder, dem kan vi da ellers godt tåle flere gensyn med ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi får se om de stadig står til december :)

      Slet
  5. Kan man andet end at elske roser? Dine er da også helt fantastiske - glæder mig allerede til næste år, når vi igen skal nyde billeder med rosenskønhed fra din have.
    Kh Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Og så kan man jo blot ønske sig endnu flere...

      Slet
  6. Hej Ulla. Det var da helt fantastisk. Roser er virkelig noget af det bedste i haven. Hvor ser det godt ud langs det grå stakit. Jeg synes, det er et smukt syn. Jeg har nok ikke været ligeså flittig med vandkanten, som du har, for jeg har kun ganske få roser i blomst ligenu. Jeg synes, dine billeder er helt overdådige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for roserne som hæk og synes vi er sluppet godt fra det projekt. Tak :)

      Slet
  7. Det er virkelig nogle smukke roser,du har. Dejligt at man stadig kan have roser i oktober. Jeg har også nogle endnu, og det er bare om at nyde dem, inden frosten sætter ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det nyder vi meget - jeg kunne ikke leve uden roser.

      Slet
  8. Dine roser tåler uden tvivl at blive vist gang på gang, men det handler bestemt også om, at du er dygtig til at finde de rette vinkler til motiverne på dine billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Nogle gange springer motivet næsten selv ind i cameraet.

      Slet
  9. Ja sikke en rosenfest du holder endnu! Det er da fantastisk så mange du kan fremvise endnu.
    Du har mange smukke roser og billederne af spurvene, er nu heller ikke at kimse af! Der er ikke noget som et rigt fugleliv i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fest er måske lidt overdådigt, men der er bestemt gang i den endnu. Fuglene nyder vi rigtigt meget og kan se dem fra både køkken-alrum og stuen. Inden længe skal vi også til at lægge fedtkugler på jorden til solsortene.

      Slet
  10. Jeg nyder jo alle rosenbillederne for jeg har ikke haft en fantastisk rosensæson, så bliv endelig ved. (Her er Rosencikaden flyttet ind og ødelægger alle topskud/knopper)
    Hvor er det hyggeligt med alle gråspurvene i restauranten:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg kan se du fandt ud af hvem skurken var. Jeg håber du kan holde den for døren til næste år!
      Knus

      Slet
    2. Det er rigtigt ærgerligt med rosencikader :) Ja, fuglene har virkelig haft en fest.

      Slet
  11. Hvor har du dog mange smukke roser.
    Jeg har nydt synet af dem.
    Der er da rigtig besøg i dit fine fuglefoderhus.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  12. Jeg elsker dine rosen billder Ulla. ;-)
    Fortsat god efterårsferie.
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Må vist også lige ind til dig og kigge.

      Slet
  13. Kære Ulla.

    I er virkelig de fødte rosendyrkere. Hvor er det en fryd at se, hvor mange skønne roser I har. Og de strutter af sundhed og velvære. Rosenbilleder kan man kun få for lidt af . Aldrig for mange:o)

    Den mørke penstemon er da forrygende. Smuk, mystisk og dramatisk. En lækkerbisk uden lige.

    De sidste 3 dage, har jeg ligget med rumpen i vejret og lagt løg. Vejret har været pragtfuldt til formålet, men nu begynder vabler, skulderled og gigtfingre at modarbejde mig:o)

    Sender de kærligste hilsner og tanker til både dig og ham du deler roser med:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg rødmer da helt... jeg tror at det er tillært og man bliver bedre som passionen vokser. Det er en hård tid med løglægning, men allligevel synes jeg det er dejligt, især når man drømmer sig videre til foråret. God bedring med de ømme sager og kærlig hilsen retur til jer begge. :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.