Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 8. november 2011

Øjenbæ af en helt anden karat...

November måneds tema, lanceret af Frk. Solhat, om Eyesore eller det mundrette danske "Øjenbæ" har bragt mig vidt omkring på de forskellige blogge, og hvor har jeg gyst og grint ....:) ... Alle de sjove indlæg med uhyrlige hjørner i haven og garagen, rod og forfald, kaninslotte, fryserkurve, hundepaladser, væltede brændestabler, vandbaljer og græs i hegn og punkterede skydedøre....  Hold nu op, hvor har det været befriende at få alle disse billeder koblet på de ellers flotte og beundringsværdige haver.

Mit øjenbæ går i en lidt anden retning. Vores grund er aflang, vores hus er et aflangt hus (ikke noget med hyggekrog i husets vinkelterrasse, desværre), og huset er ikke så gammelt, at noget er blevet til øjenbæ endnu. Vi prøver skam også at holde det pænt vedlige, og det går egentlig meget godt.

Men, men, men - terrænet skråner, og derfor har naboen til den ene side været nødt til at bygge en beton-mur op for at få niveu til sin have. Det er de sødeste naboer, man kan tænke sig, og de har helt frivilligt valgt at sætte deres hegn et pænt stykke inde på egen grund, for at give os lidt luft og lys og det sætter vi stor pris på. Planterne ovenfor er deres valg, dog havde vi de første 5 år gyvel deroppe også, men de blev så store og grimme at vi fjernede dem.

Nu til sagen....   Mit eyesore er helt sikkert den GRIMME mur af betonblokke. Selvom vi har plantet blåpuder i alle hullerne og har forsøgt os med lidt clematis, der skal vokse henad og skjule lidt, så er vi slet ikke nået dertil, hvor det er pænt.


Hen midt på muren (som er lige ud for vores køkkenkarnap) har vi et relativt stort bed med lidt roser, høstanemoner og de skønneste tulipaner om foråret. Men muren er simpelthen så lang og dominerende, her ses et kig på den anden side af bedet hvor man ser den lille dam i baggrunden.


Det bliver ikke bedre i "close-up":


Det er mig, der har tjansen med at luge i bedene ovenfor, og jeg er blevet godt og grundigt træt af at rende rundt deroppe i tide og utide. Jeg tror jeg har luget der en 10-12 gange i denne sæson og nu har jeg bestemt mig for at der må plantes (selvom det ikke er vores jord).

Hvad skal jeg plante?  Jeg har tænkt på geranium af lave slags og evt. Sct.Hans urt. Det må jo ikke være noget, der bliver for højt, og samtidig skal det kunne dække jorden, passe til omgivelserne, ikke koste en formue (da det jo ikke er vores jord, og derfor måske kan kræves fjernet ved ejerskifte) osv...



I øvrigt har jeg vide planer for hele græsarealet fra indgangen og op langs huset. Jeg tænker på at lave et hvidt bed og et lysegult bed, som skal erstatte græs og skjule betonmur og som skal omfatte alskens roser, pæoner og stauder og selvfølgelig flere clematis. Det bliver næppe de første par år at disse planer føres ud i livet, men drømmene har man jo lov at have og alle sine små lister med planteforslag og "must-haves" som man finder inspiration til overalt i blogverden.

Ja, I får slet ikke noget rigtigt pænt fra mig i dag... Kun pæne ønsker om gode planteforslag til ovenpå muren...  I skal være velkomne.


PS.....  selvfølgelig har vi også et lille rodehjørne inderst i carporten, lidt værre nu end om sommeren, men det kan vist slet ikke måle sig med nogle af de andre indlæg, så jeg vil spare jer...   og pudse glorien :)

21 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Jeg tror du selv har fat i det helt rigtige. Der skal laves blomsterbed hele vejen, ligesom overfor køkkenkarnapen, det ser ud til at skjule betondimserne.
    Beton bliver aldrig rigtig pænt - det vil give dig.
    Kh Helle

    SvarSlet
  2. Ja uha da, den er ikke køn. Jeg kan godt se hvad du mener.
    På toppen ville jeg helt klart plante geranium. Marcrorrhizum eller oxonianum, ville jeg nok vælge, da de breder sig godt. Måske kan du finde nogen i nærheden som har dem og få en god portion til at start med.
    Langs med muren ville jeg også helt klart have bede.
    Men indtil I har råd/tid, kunne I jo starte med nogle buske og små træer, (paradisæble, japansk kirsebær, pilebladet pære... alt efter tegnebogen) De tager jo tid om at vokse op, så jeg ville få lidt i jorden med det samme. Og det kan jo flyttes de første år, hvis I får sat dem forkert.
    'Hvide' buske og træer er der jo mange af. Uægte jasmin og paradisæble er ikke så dyre, og måske kan I finde nogle nedsat nu sæsonnen snart er slut. Geranium kan jo også komme i jorden nu, og så kan de deles allerede til næste år.

    SvarSlet
  3. Ja, for den da - den er godt nok grim. Blandt de værste vi har set endnu ;-)
    Jeg er helt enig i din 'gem-den-væk-bag-noget-grønt-hurtigst-muligt'-strategi. Og jeg tænker, at det da meget gerne også må være stedsegrønt, så man også slipper for synet om vinteren. Hvad med efeu hele vejen hen, storkenæb på toppen, og satauder, forårsløg og småbuske foran - pist væk :-)
    Glæder mit til at høre, hvad du finder på.
    Knus Signe

    SvarSlet
  4. kan se at du HAR sat trælister op
    Hvis I satte Lægter på hele vejen hen og herpå satte Plankeværksbrædder og lade dem rage 15-20 cm højere op ,fjernes synet af hullerne af Betonmuren
    Mal hegnet sort og du får en meget meget smuk baggrund for DINE vækster ;-)

    SvarSlet
  5. Hej. Uha, den var svær! Jeg tror, du har fat i nogle gode idéer og de andre kommer også med gode råd, som jeg kan tilslutte mig. Måske er det slet ikke så dumt, det som Ege skriver!

    SvarSlet
  6. Sødeste Ulla.....det har været sjovt og rigtig befriende at vise frem i denne kategori også :0)

    Jeg vil som Signe blinke lidt og tænke ah....så slemt er det nu ikke. Men jeg ville bestemt forlænge bedet evt, med nogle stedse grønne kugler. I naboens del af bedet var det måske noget med tæppe pileurt de breder sig villigt og blomstrer flittigt ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Ja, det var en rigtig øjebæ... en af dem man ikke lige kan fjerne.

    Held og lykke med at få forskønnet den :-)

    SvarSlet
  10. Ikke kønt, men du har allerede fået mange gode ideer til forskønnelse. Umiddelbart hepper jeg på Hannes idé eller Eges lyder også rigtig godt.
    Spændt på hvad du vælger.

    SvarSlet
  11. Uh, ja. Men du har jo fået rigtigt mange gode, fine forslag, så det kan ende i noget rigtigt fint og dejligt....

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  12. Her en tillægs-idé til anlægsperioden - høje sommerblomster lige op af hegnet. Hvide Stolte kavalerer og edderkoppeplanter i pæn mængde er så frodige i bladvæksten, at de skulle kunne skjule et par meter indtil evt. halvhøje stauder er vokset til - i den gule ende kunne f.eks natlys dække i højden. Jeg har ikke så mange sommerblomster - så andre har måske nogen flere ideer.

    SvarSlet
  13. Jeg har et helt andet forslag til den grimme betonmur, men det er måske helt hen i skoven: Kunne man ikke fylde hullerne med beton og så pudse hele baduljen, så det bliver en flot glat mur. Men der kan selvfølgelig være et problem med naboerne og fundering og .....?
    Bare en tanke, for det vil jo stadig være grimt en stor del af året med mindre du planter en rigtig stedsegrøn hæk.

    SvarSlet
  14. Kære allesammen

    Tak for alle jeres hilsner med en masse gode forslag, det er jeg meget glad for. Nogle af forslagene går rent ind hos mig, så nu vil jeg over vinteren arbejde videre med disse planer.

    SvarSlet
  15. Åh, de der bedsten eller plantesten, som de vist kaldes er heller ikke min kop te. Jeg har fjernet dem, som var i min have, da jeg overtog den. Min ene nabo blev rigtig glad for dem ;-)
    Glæder mig til at, hvad du vælger at plante.

    SvarSlet
  16. Ja den er virkelig ikke pæn, jeg kan lide ideen med at skjule den bag efeu som også danner fin baggrund for det kommende bed

    SvarSlet
  17. Får næsten helt ondt af dig. Den mur er bestemt ikke køn :-(

    Jeg villle skynde mig at få den dækket med planter, så den bliver helt usynlig :-)

    SvarSlet
  18. Kære Ulla
    Sjovt med din øjebæ, og selvom du synes den er meget slem, må jeg lige sige, jeg har set værre.
    Hvis jeg var dig ville jeg sætte efeu op ad. Hedera helix, som vokser hurtigt, og nemt kan beskæres, og som kan dække den lodrette flade. Hvis du vil have aflæggere, kan du godt få af mig.
    For oven ville jeg sætte klematis op ad hegnet, (flytte træ espalieret op først) - og Montana Rubens kunne være flot. (den kunne på blot et par år lave et frodigt og smukt hegn. Det tror jeg du vil elske.
    Eventuelt med Vinterglans om fødderne. Og måske en Sarah Berhard pæon.

    Hav en dejlig aften med din nye bog.

    hej fra
    Eva

    SvarSlet
  19. Hej. Jeg er lidt interesseret i at vide, hvordan din mur ser ud i dag. Har nemlig også øjenbæ i min have jeg vil have dækket. Kunne du måske overtales til at lave et nyt indlæg med forløbet?

    SvarSlet
  20. Hej. Jeg er lidt interesseret i at vide, hvordan din mur ser ud i dag. Har nemlig også øjenbæ i min have jeg vil have dækket. Kunne du måske overtales til at lave et nyt indlæg med forløbet?

    SvarSlet
  21. Hej Alice, tak for din kommentar. Det vil jeg gerne - kommer en dag ved lejlighed :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.