Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 1. juli 2011

Violfrøstjerne


Yes, så er den her:  Jeg købte en lille bitte violfrøstjerne på plante- og grønsagsmarkedet på Ingerslevs Boulevard sidste forår og fik den plantet i staudebedet, der hvor jeg også har alle akelejerne og digitalis mv. Troede den var gået til - kunne i løbet af sommeren nærmest ikke lokalisere den igen.

Men nu har jeg holdt øje med den hele foråret og også sikret mig, at den ikke blev helt overgroet af de andre planter og her ser I den første skønne blomsterstængel, som skam rækker helt op til 150 cm højde. Før jeg hørte om Claus Dalby havde jeg heller aldrig hørt om violfrøstjerne - så det er bare én af de ting, han har inspireret mig i.



I år købte jeg på et plantemarked én mere af samme slags og så også en lille dobbelt violfrøstjerne "Hewitt's Double" - de er begge to i god vækst og jeg glæder mig til at se blomsterne. Og så skal de bare vokse, og vokse og blive store og kraftige.

Her er en anden dejlig sag, som er meget tidligt på den i år:

Høstanemone.


Vi har både den lyserøde som her og en yndig hvid, som står i bedet sammen med et par gule engelske roser.


Til sidst et lille billede af liljen Nerona, som netop er sprunget ud:

4 kommentarer:

  1. Violfrøstjerne er bare dejlig. Jeg havde 1 og købte 2 mere sidste år. Troede ikke de kom, men de er bare sent om at komme op. Nu glæder jeg mig også til at se dem springe ud. Høstanemoner er også bare et must i haven.

    SvarSlet
  2. Du har jo også en dejlig lilje lige nu. Mine høstanemoner er også lige startet, mens jeg var væk.
    Violfrøstjernen er længe om at komme op, så jeg tror også hvert år, at nu er den død. Heldigvis kommer den altid igen.

    SvarSlet
  3. Jakie ładne zdjęcia anemonów. Moje mają dopiero pączki. Pozdrawiam

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.